Infographics

Semesterets 3. opgave var, at designe en visuel identitet til den opdigtede virksomhed JB Plastics A/S. Hertil lavede vi i grupper logo, visitkort og informationsgrafik over et årsregnskab givet af en gruppe financial controllers, som vi samarbejde med.

Software anvendt:

  • Adobe Illustrator
  • Adobe Photoshop
  • Adobe Edge Animate
  • Project Libre

Fagområder tilknyttet:

  • Kommunikation og formidling
  • Design og visualisering
  • Interaktionsudvikling
  • Virksomheden

Links

Remake

Logo

Jeg har lavet et helt nyt JB Plastics logo, da jeg ikke var tilfreds med det første. Jeg synes det så for uprofessionelt og barnligt ud. Det lignede byggeklodser formet som bogstaver.

Det nye logo er lavet ud fra sans-serif typefacen “Myraid Pro”, og ændret på nogle af enderne, for at give det lidt kant. Målet er at gøre det mere enkelt, som plastik normalt er, men med former og kanter, der danner funktionaliteten.
Dertil har jeg givet det nogle nye nuancer af nogle komplementærfarver. Den orange har jeg beholdt for at vise det livlige, mens en blå er tilføjet, for at vise den seriøse del af virksomheden.

”JB”-bogstaverne har bløde former, mens “Plastics” står med skarpe kanter, for igen af illustrere det hårde og bløde i plastik.

Brevhoved

På brevpapiret for har jeg indsat det nye logo og justeret tekst og streger, så de flugter. Jeg har lavet et billede, så man både kan se bund og top og ikke kun toppen, som med den tidligere version.
Igen har jeg ændret typeface til Myraid Pro.

Visitkort

På visitkortet har jeg gjort teksten mindre, for at gøre det mere æstetisk og ændret typeface til Myraid Pro.

Læring

Fokusområdet for mig i det tredje projekt, Inforgraphics, var at lave grafer. Disse lærte jeg at lave i Adobe Illustrator, hvor symboler både internt og eksternt blev en del af mine kompetencer.

VISUEL IDENTITET
Derudover skulle min gruppe lave en visuel identitet, hvor jeg var med til at lave logoudkast og lægge de sidste detaljer på.
Det var første gang jeg skulle lave et logo for et andet firma, hvor jeg lærte at tænke på kundens ønsker og måder at brande dem på.

EDGE ANIMATE
I dette projekt har jeg også arbejdet med adobe Edge Animate, hvor jeg i samme periode lærte at animere, men brugte programmet i dette projekt til et interaktivt kort, hvor man kan klikke på forskellige lande. Derigennem lærte jeg en lille smule Java Script, som programmet primært kodede for mig.

I sammenspil med de andre gruppemedlemmer, lærte jeg også om symboler på tværs af Adobes programmer.

UDFORDRINGER
En af de store udfordringer var samarbejdet. Vi var en stor gruppe på otte mennesker, der skulle blive enige og fordele arbejdet. Desuden var det svært at holde fokus på at alle havde noget og lave, og at alle lavede det de skulle, men jeg lærte stadig at holde hovedet koldt, og få lavet projektet færdigt uden de store konflikter.

8. november 2014